Tıp dilinde endometriozis olarak bilinen çikolata kisti belirtileri ile genellikle tanı konur. Doğurganlık çağına gelmiş pek çok kadını etkileyen bir rahatsızlık olarak bilinir. Bu rahatsızlığın tedavisi kişiye özel olarak belirlenecek bir periyod ile yapılmalıdır. Düzenli kontrol sağlanarak ömür boyu bu çikolata kisti belirtilerinin tekrar ortaya çıkmaması sağlanmaya çalışılır. Çikolata kisti özellikle hamile kalmanın zorlaşmasından ötürü oldukça önemli bir rahatsızlıktır. Bu nedenle belirtilerin görülmesi durumunda acilen bir jinekoloğa gidilmeli ve tedavisine başlanmalıdır. Türkiye’de ve dünyada yaygın olarak kadınlarda görülen bir rahatsızlık olarak bilinir.

Çikolata Kisti Nedir?

Endometriozis olarak bilinen çikolata kisti rahatsızlığı, her ay adet kanaması sırasında karın içerisine dökülen endometrium hücrelerinin yumurtalıklara yada karın içerisine yerleşmesi ge gelişmesi sonucunda meydana gelir. Ömür boyu bağlı kalınacak bir tedaviye ihtiyaç duyan bu hastalık, tıbbi tedavi yöntemleri ile kontrol altına alınabilir.

Kadınların doğurganlık çağında daha fazla görülür. Bu nedenle gebelik düşünülmese bile bir jinekoloğa gidilerek arada kontrol yaptırılması tavsiye edilir. Cerrahi girişimler olmadan tedavi altına alınması gereken bir rahatsızlıktır. Bu nedenle ömür boyu ilaç ve rutin kontrollerle sabit durumda kalabilir. Çikolata kistlerini tamamen yok etmenin bir yolu yoktur ancak büyümeleri ve çikolata kisti belirtilerinin oluşmasının önüne geçilebilir.

Çikolata Kisti Belirtileri Nelerdir? Çikolata Kisti Belirtileri Nelerdir? Çikolata Kisti Belirtileri Nelerdir?

Çikolata Kistinin Görülme Olasılığı

Doğurganlık yaşına gelmiş olan kadınların %10 ila %17’sinde çikolata kisti rahatsızlığı görülür. Kronik pelvik ağrısı olan kadınlarda ise çikolata kistinin görülme olasılığı %35 ila %60 oranındadır.

Çikolata kisti rahatsızlığının risk grubunda olan kişileri;

• Rahimde yapısal anormalliği olanlar
  • Birinci derece akrabasında çikolata kisti bulunanlar
  • İlk doğumunu 30 yaşından sonra yapanlar
  • Kilosal açıdan çok zayıf olanlar
  • Adet döngüsü 27 gün ya da daha kısa sürede olanlar
  • Beyaz ırk ile Asya kökenli kadınlar şeklinde sıralanabilir. Çikolata kisti ve belirtileri bu kişilerde diğerlerine göre daha fazla görülmektedir.

Çikolata Kistinin Nedenleri

Çikolata kistinin kadınların vücudunda neden oluştuğuna dair herhangi bir açıklama yoktur. Ancak uzmanlar arasında en yaygın kabul edilen teori, her ay gerçekleşen adet döngüsünün kan akışının yönünün karın içerisine doğru olmasıdır. Bu kan geriye doğru gelerek tüplerden geçer ve karnın içine akar. Vücudun koruyucu mekanizmalarının bu hücreleri karın bölgesinden temizleyememesi sonucunda çikolata kisti denen rahatsızlık ortaya çıkar. Dokularda meydana gelen tahribat, daha sonrasına yapışıklığın oluşmasına ve ağrı ve diğer belirtilerin meydana gelmesine neden olur. Çikolata kisti kadınlarda oldukça problemli bir sürecin başlamasına neden olur. Belirtilerinin görüldüğü takdirde hemen bir jinekolog doktor ile irtibata geçilmesi gerekir.

Çikolata Kistinin Belirtileri

Çikolata kistinin en sık görüldüğü bölgeler; karın zarı, yumurtalıklar, rahmin arka, yan ve ön kısımlarıdır. Bağırsak ve ameliyat kesi yerlerinde de bu rahatsızlığın görüldüğü bilinmektedir. Çikolata kisti tutunduğu yere göre belirti verir. Bu nedenle anlaması bazen güç olabilir. Çikolata kisti belirtileri nelerdir? Sorusuna gelinecek olursa, yumurtalıklara tutunması durumunda menstruasyon sırasında ağrı görülmesi meydana gelir. Cinsel birliktelik sırasında ya da sonrasında da şiddetli ağrıların olduğu görülebilir. Adet sancılarının olması yada birliktelik sırasında ağrı olması da çikolata kistinin en önemli belirtilerindendir. Çikolata kisti patlaması olanlarda ise ciddi karın ağrıları olabilir. Yine çikolata kisti olan kadınlarda kısırlık adı verilen infertilite problemi de yaşanabilmektedir. İdrar yaparken ve bağırsaklarda da çeşitli ağrılar çikolata kistinin belirtileri arasında yer alır.

Çikolata kistinin tanısı, hastanın şikayetlerine göre yapılacak olan muayene sonrasında konulur. Ultrasonografi adı verilen bir cihaz ile çikolata kistlerinin hangi bölgede oluştuğu tespit edilebilir. Bu hastalığın kesin tanısı, laparoskopi adı verilen kapalı yöntemle yapılacak bir ameliyat sonucunda ortaya çıkar. Çok büyük çikolata kistlerinde ise çikolata kisti ameliyatı yapmak gerekebilir.

Çikolata kisti ve ameliyatı hakkında başka bir makalemizi okumak istermisiniz…