Lohusalık dönemi kadınların pek çok problemle karşılaşabilecekleri bir dönemdir. Bunlardan biri de lohusa depresyonu olarak adlandırılan bir problemdir. Lohusa depresyonu doğum yapan annelerin %10-20 sinde karşılaşılan bir durumdur. Tamamen işten el çekme, çocukla ilgilenmeme ve sürekli bir üzüntü hali olmasıdır. Oysa anne hayatının en güzel dönemlerinden birini yaşamaktadır. Lohusa depresyonu nedeniyle yaşayacağı bu güzelliklerden mahrum kalmaktadır.

Lohusalık Sendromu yada lohusalık hüznü olarak adlandırılan problem ise lohusaların %70-80’inde görülmektedir. Bu durum doğumdan birkaç gün sonra başlar ve genellikle 10-15 gün içinde kendiliğinden düzelir. Ancak lohusalık sendromu bulguları ağırlaşacak olursa yada 1 aydan daha fazla devam edecek olursa o zaman lohusa depresyonu açısından kadının değerlendirilmesi gereklidir.

Lohusa Psikolojisi Nasıldır?

Lohusa psikolojisi oldukça önemli ve çoğunlukla göz ardı edilen bir durumdur. Lohusalık döneminde anneler başarılı ve sağlıklı bir doğumun verdiği mutluluk ve huzur içindedirler. Ancak yeni bir yaşam şekline adım atmışlardır. Bu dönemde eşten ve aile bireylerinden destek beklenmektedir. Ayrıca vücutta meydana gelen hormonal ve fiziksel değişiklikler de lohusalık dönemi psikolojisini olumsuz yönde etkileyebilmektedir.

Lohusa Depresyonu Belirtileri Nelerdir?

Lohusa sendromu (annelik hüznü) olan kadınlarda halsizlik, isteksizlik, kolay ağlama ve uykusuzluk gibi basit belirtiler görülür. Bu durum genellikle kendiliğinden pek çok hastada düzelir. Ancak bu belirtiler ağırlaşacak olursa, yeni belirtiler eklenir yada 1 aydan daha fazla sürecek olursa lahusa depresyonu açısından kadının bir psikiyatri uzmanına görünmesinde fayda olacaktır. Lohusalık depresyonu belirtileri şunlardır:

• Halsizlik, bitkinlik
  • Uyukusuzluk yada aşırı uyuma
  • Hayattan zevk alamama
  • İştahsızlık yada aşırı yeme
  • Huzursuzluk ve gerginlik
  • Sık sık sebepsiz ağlamalar
  • Odaklanma güçlüğü
  • Kendisini değersiz hissetme
  • Bebekle ilgilenme arzusunun olmamaması
  • Kendini suçlu hissetme
  • Nadiren intihar düşünceleri

Lohusa Depresyonu Kimlerde Görülür?

• Lohusa depresyonu daha önce depresyon hastalığı geçiren, aile ilişkileri bozuk olan, eşiyle ciddi problemler yaşayan kadınlarda daha fazla görülür.
  • Yine erken yaşta doğum yapan yada ilk doğumunu yapan annelerde daha sık ortaya çıkar.
  • Düşük sosyoekonomik durum, istenmeyen gebelikler yada gebelikte geçirilen psikolojik problemler ve şiddetli hamilelik belirtileri doğum sonrası lohusa depresyonu sıklığını arttırır.
  • Problemli doğumlarda annenin yada bebeğin problemleri zaten başlı başına lohusa depresyonu nedenlerindendir.

Lohusa Depresyonu Testi Var Mıdır?

Lohusa depresyonu testi psikologların yada psikiyatri uzmanlarının uygulandığı bir takım testlerden ibarettir. Bunlardan en sık kullanılanı Edinburg doğum sonrası depresyon skalasıdır. Herhangi bir test uygulamadan da psikiyatri uzmanının hastayla detaylı görüşmesi sonrasında depresyon tanısı konulabilmektedir.

Lohusa Depresyonu Hikayelerini Okumak Zararlı Mıdır?

Lohusa depresyonu hikayelerini okumak hastanın bilinçaltında olumsuz düşüncelerin yerleşmesine neden olabilir. Bu nedenle bu hikayeleri okumak yerine daha pozitif enerji ve mutluluk verecek doğum hikayelerini okumak, lohusalıkla ilgili faydalı bilgiler edinmek daha yararlı olacaktır.

Lohusa Depresyonu İçin Dua Var Mıdır?

Lohusa döneminde okunacak dualar kişinin manevi olarak rahatlamasını sağlayacaktır. Bu konu ile ilgili internette oldukça fazla bilgi vardır. Ancak bu noktada güvenilir kaynaklardan faydalanmak oldukça önemlidir.

Lohusa Sendromundan Nasıl Kurtulunur? Lohusa Depresyonundan Kurtulmak Kolay Mıdır?

Lohusalık sendromu adı da verilen annelik hüznü genellikle herhangi bir tedaviye gerek kalmadan sadece aile bireylerinin desteği ile kendiliğinden düzelir. Lohusa depresyonunda ise durum biraz daha farklıdır. Lohusa depresyonundan kurtulmak için öncelikle bu sorunu kabullenmek ve bir psikiyatri uzmanından yardım almak gereklidir. Tedavi ve aile bireylerinin ve özellikle eşlerin yardımı ile kolaylıkla atlatılabilir. Bebek bakımı konusunda muhakkak anneye yardım edilmeli, düzenli uyuması sağlanmalıdır. Yine annenin kendine vakit ayırması, arkadaşlarıyla bir araya gelerek mutlu vakitler geçirmesi depresif bulguları azaltacaktır. Çok nadiren ilaç tedavisi gerekebilir. Genelde bu önlemler ve psikoterapi yardımıyla pek çok hasta lohusa depresyonundan kurtulur. Ancak aile desteği olmaz yada kötü aile içi ilişkiler devam ederse durum daha da kötüleşebilir.

Lohusa Depresyonu İlaçları Nelerdir?

Lohusa depresyonunda kullanılan ilaçlar muhakkak bir psikiyatri uzmanının önerisi ve onun kontrolünde kullanılmadır. Emzirmeye uygun olan ilaçlar tercih edilmelidir. Emzirme sakıncalı olacaksa emzirme kesilerek hastanın tedavisi düzenlenmelidir.

Lohusa Depresyonu Raporu Var Mıdır?

Lohusa depresyonu olan kadınların büyük çoğunluğu davranışsal tedavilerle ve psikoterapi yardımıyla düzelir. Annenin doğum sonrası izinli olduğu dönemde genellikle atlatılır. Ancak bazen 1-2 yıla kadar uzayabilir. Bu durumlarda anneye depresyon açısından rapor düzenlenmesi gerekebilir.

Ankara Çankaya Çukurambar’daki muayenehanemizde gebelik takibi Ankara jinekolog Doç. Dr. Nermin Köşüş ve Doç. Dr. Aydın Köşüş tarafından yapılmaktadır. Ankara gebelik takibi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.