Endometriozis yani çikolata kisti, her ay kalınlaşan rahim içi duvar tabakasının rahim dışı bölgelere yerleşmesiyle oluşabilen bir hastalıktır. Endometriozis doğurma yaşına gelmiş kadınların yüzde 10 ila 17’sinde, kronik pelvis ağrısı olan kadınların da yüzde 30 ila 60’ını etkiliyor. Bu nedenle çikolata kisti tedavisi oldukça önemlidir. Peki “çikolata kisti ilaçla küçülür mü” yoksa mutlaka ameliyat mı gerekir. Dilerseniz şimdi bu konuyu irdeleyelim.

Çikolata kisti ilaçla tedavi edilir mi?

Çikolata kisti tedavisinde pek çok ilaç kullanılmaktadır. Bu ilaçlar çikolata kistinin tamamen yok olmasını sağlamaz. Sadece büyümesini önler veya küçülmesine neden olur. Tedavi olarak farklı yöntemler mevcuttur fakat hastalığın yaygınlığı, bulguları, seviyesi ve gebelik düşünülüp düşünülmediğine göre değişiklik gösterir. İlaç tedavisi ve ameliyat yöntemleri mevcuttur. Bazı durumlarda bu iki yöntem de birlikte uygulanabilir. Küçük çikolata kistlerinde ilk seçenek her zaman ilaç tedavisidir. İlaç tedavisi ile çikolata kistleri erken dönemde yüksek oranda büyümelerinin önüne geçilir. Büyük kistlerde ise önemli oranda küçülme sağlanır.

Çikolata kistini ne yok eder?

Çikolata kistini direkt olarak yok edecek herhangi bir ilaç yoktur. Çikolata kisti kendiliğinden yok olmaz (Okuyunuz >>>> Çikolata kisti kendiliğinden geçer mi?). Kullanılan ilaçlar çikolata kistlerinin küçülmesini sağlarken aynı zamanda kistlere bağlı olarak gelişen semptomların da azalmasına yol açar. Çikolata kistlerinin yok edilmesinin en önemli yolu ameliyattır. Ameliyatla çikolata kisti çıkarılmakla birlikte endometriozisi tamamen vücuttan silip atmak ve kurtulmak mümkün değildir.

Çikolata kistinden kurtuldum tekrar çıkar mı?

Çikolata kistinden kurtulmak, kistlerin cerrahi ile çıkarılması anlamına gelir. İlaçla çikolata kisti tedavisi genellikle kisti küçültürken belirtilerini de azaltır ama tamamen yok etmez. Ameliyat bile olsanız elbette çikolata kisti tekrar çıkabilir. Bu nedenle düzenli olarak bir kadın doğum uzmanı takibinde olmanız oldukça önemlidir.

Çikolata kisti nasıl küçülür?

Çikolata kistini küçültmek için kullanılan ilaçlar her adet döneminde kistin içine olan kanamayı engelleyerek kistin büyümesini baskılar. Kullanılan hormon ilaçlarıyla yumurtlama baskılandığında elbette hasta adet de görmeyecektir. Bu sayede çikolata kisti küçülmeye başlayacaktır. Ancak tedavi yarıda kesilirse ya da düzenli olarak kullanılmasza kist tekrar büyümeye başlayacaktır.

Çikolata kisti için hangi ilaçlar kullanılır?

Çikolata kisti tedavisinde ağrı kesiciler ve hormon ilaçları kullanılır. Hormon ilaçlarının başlıcaları progesteron hapları, doğum kontrol hapları, menopoza sokan iğnelerdir. Bu yöntemler hastayı rahatlatabilir ancak hastalığı tamamen ortadan kaldırmaz. Hormon tedavisi ile yumurtlamanın mümkün olduğunca uzun süre durdurulması amaçlanır. Tedavi sonucunda endometrioziste gerileme görülebilir. İlaçlar bırakıldıktan sonra ağrılar hissedilmeye başlayabilir. Bunun yanında cerrahi yöntemler de vardır. Eğer hastanın ağrısı ilaç tedavisine cevap vermiyorsa, hayat fonksiyonları kısıtlanıyorsa, bağırsak ya da idrar yollarında tıkanma olursa cerrahi işlem uygulanır.

Çikolata kistinden nasıl kurtulurum?

Endometriozis gelişimi açısından risk grubunda olan kişiler şunlardır:

• Birinci derece akrabasında endometrozis olanlar,
  • Zayıf olanlar,
  • Rahimde yapısal anormalliği olan kişiler,
  • Menapoza geç yaşta girenler,
  • Adet döngüsü kısa olanlar,
  • İlk doğumunu 30 yaşında sonra yapanlar olarak söylenebilir.

Endometrozisin kesin nedeni bilinmese de en yaygın görülen teori her ay gerçekleşen yönü dışarı olan kan akışının geriye doğru karnın içine akmasıdır. Vücudun koruyucu mekanizmaları bu kanı temizleyemediği için iltihap oluşur. Endometrozisin görüldüğü yerler ise yumurtalıklar, karın zarı, rahmin çevresi ve bağırsaklardır.

Bu bilgiler ışığında risk grubunda olan kadınlar mutlaka düzenli takiplerini yaptırmalıdır. Erken dönemde endometriozis ya da çikolata kisti tesbit edilenlerde ilaç tedavisi ile kistlerin küçültülmesi sağlanabilir. İlaç tedavisi ile yeterli küçülme sağlanamayan ya da 4-5 cm.den büyük olan çikolata kistlerinde çikolata kisti ameliyatı gerekebilir.

Çikolata kisti küçülür mü?

Çikolata kisti için ilaç tedavisi uygun olan hastalarda elbette çikolata kisti küçülür. Ancak her hastada başarılı oranda küçülme sağlanamaz. Bu durumlarda ya da çok büyük çikolata kistlerinde ameliyat uygun olacaktır.

Ameliyat uygun görüldüyse ilk tercih kapalı yöntem ( laparoskopi ) olmalıdır. Laparoskopik çikolata kisti ameliyatında göbek deliğinden girilen bir kamera ile kesi alanları yapılır. Çikolata kisti ameliyatına karar verilmişse yumurtalık korunup kist çıkarılır ve hastalığın devam etmemesi için ameliyat sonrası ilaç tedavisi uygulanır. Çikolata kistleri tekrar edebilir. Endometriozis ameliyatı minimal invaziv cerrahi ve endometriozis cerrahisi konusunda deneyimi olan kadın doğum uzmanları tarafından ilgili merkezlerde yapılmalıdır. Tedavi sonrası iş ve sosyal hayata dönme kişiden kişiye farklılık gösterebilir. Ortalama olarak ise 7 ila 15 gün arasında değişiklik göstermektedir.

Kliniğimiz Ankara kadın doğum doktorları Doç. Dr. Aydın Köşüş ve Doç. Dr. Nermin Köşüş tarafından ameliyat açık çikolata kisti ameliyatı ya da kapalı çikolata kisti ameliyatı şeklinde yapılmaktadır. Çikolata kisti ameliyatı fiyatı için bizlerle iletişime geçebilirsiniz.