Riskli gebelik takibinde önemli nokta gebe ile kadın doğum uzmanı arasındaki iletşimin iyi olmasıdır. İyi bir iletişim hastayı gebeliği konusunda daha dikkatli olmaya, söylenenleri yapmaya sevkedecektir. Riskli gebelik takibi Ankarada pekçok kadın doğum uzmanı tarafından aktif olarak yapılmaktadır. Tüm hekimler bu noktada aldıkları eğitimi sonuna kadar hastanın yararına kullanmaktadır. Bu konuda hastaların hekimlerine güvenmeleri oldukça önemlidir. Dilerseniz şimdi yüksek riskli gebelik takibindeki önemli noktalardan bahsedelim.

Yüksek Riskli Gebelik nedir?

Normal gebelik takibinde varolan risklerin arttığı yada yeni risklerin eklendiği durumlarda yüksek riskli gebelikten bahsedilir. Aslında gebeliğin kendisi bile aslında bir risktir. Gebelikte meydana gelen değişikliklere bağlı olarak gebelikte anneye ait özellikle kanama ve pıhtılaşma ile ilgili riskler artmaktadır. Buna bağlı olarak gebelik süresinde bebekle ilgili risklerde ortaya çıkmaktadır. Yüksek riskli gebelik tesbit oluştuğunda anne ve babada haklı olarak ciddi bir kaygı oluşacaktır. Ancak düzenli olarak bir kadın doğum uzmanının takibinde olmanız durumunda genellikle ciddi bir problem oluşmadan gebeliğiniz sağlıklı bir şekilde sonuçlanacaktır.

Yüksek riskli gebeliklerde gebelik boyunca bir taraftan anne açısından riskler artarken bir taraftan da bebeğin olumsuz etkilenme riski yükselecektir. Bu nedenle düzenli ve dikkatli bir gebelik takibi, yüksek riskli gebelik takibinde en önemli noktadır. Bu noktada çiftlerin bilinçli olması, problemi ile ilgili kendini bilgilerle donatması, en ufak bir problemde dahi derhal kadın doğum uzmanı ile irtibata geçmesi oldukça önemlidir.

Riskli gebelik kriterleri

Yüksek riskli gebelik kriterlerini aşağıdaki şekilde sınıflandırabiliriz:

Anneye ait nedenler

• Annenin yaşının 18 den küçük yada 35 ten büyük olması. Bu yaş sınırlarının ötesinde gebelikte annede hipertansiyon ve gebeliğe bağlı şeker hastalığı sıklığı artmaktadır. Ancak bu yaş sınırları değişik tıbbi gruplara göre değişebilir. Bazı gruplar alt sınır 15-16 yaş şeklinde alırken üst sınır 40 yaş olarak almaktadır. Aslında buda doğru bir sınıflamadır. Yaş ne kadar küçülürse yada büyürse rsik o kadar artmaktadır.
  • Anne adayının çok zayıf yada şişman olması
  • Gebelikte kullanılan ilaçlar
  • Gebelikten önce varolan hastalıklar
  • Gebelikte şeker hastalığı
  • Gebelikte hipertansiyon
  • Gebelikte alkol ve sigara kullanımı
  • Kadında tiroid bozuklukları, kollagen doku hastalıkları yada kan hastalıkları gibi hastalıklar olması
  • Daha önce erken doğum yapmış olmak
  • Gebelikte suyun gelmesi
  • Rahim ağzı yetmezliği
  • Gebelikte kanama olması

Bebeğe ait nedenler

• Çoğul gebelikler
  • Bebeğin suyunun az yada fazla olması
  • Bebeğin iri olması
  • Bebekte gelişme geriliği olması
  • Kan uyuşmazlığının olması
  • Bebeklerde fiziksel yada genetik anormalliklerin olması

Riskli gebelikte yapılması gerekenler nelerdir?

Riskli Gebelik Senaryoları – Riskli gebelikte dikkat edilmesi gerekenler

• İlk 3 ay içindeki kanamalarda yapılan muayenelerde bazen dış gebelik dediğimiz bir gebelik tesbit edilebilir. Dış gebelik oldukça riskli olup anne açısından hayati öneme sahiptir. Dış gebelik sağlıksız bir gebelik olup değişik yollarla sonlandırılır.
  • Yine özellikle 11-14 hafta arasında ense kalınlığının fazla çıkması, ikili testte bebekteki Down Sendrımu riskinin normal sınırlardan yüksek çıkması gebeliğinizi riskli kategoriye çıkaracaktır.
  • 16-20 hafta arasında yapılan üçlü yada dörtlü test dediğimiz ve halk arasında zeka testi olarak adlandırılan testlerde riskler yüksek çıkabilir.
  • 18-23 hafta arasında yapılan detaylı ultrason uygulamalarında bebekte fiziksel anormallikler tesbit edilebilir. Bu taktirde anormalliğin derecesine göre takip ve tedavi yöntemi değişecektir.
  • 16-18 haftadan sonra yapılan ultrason takiplerinde rahim ağzınızda ağrısız kısalma olabilir. Bu rahim ağzı yetmezliği anlamına gelir ve erken doğumun önemli nedenlerinden birisidir. Seri rahim ağzı uzunluk ölçümleri ile bu hastalar dikkatli bir şekilde takip edilmeli, kısalma devam edecek olursa rahim ağzına dikiş konması yada erken doğumu önleyici ilaç tedavisi başlanmalıdır.
  • Bir diğer senaryo 20 haftadan sonra tansiyonunuz yükselebilir. Tansiyon yüksekliğinin erken dönemde tesbit edilmesi hem gebeliğin devamının sağlanması hemde bebeğin yakından takip edilmesi açısından önemlidir. Tansiyon yüksekliği olan hastalarda bazı durumlarda gebeliğin erken doğum ile sonlandırılması gerekebilir.
  • Yine özellikle tansiyon problemi olan gebelerde plasenta dediğimiz yapıda kanama oluşabilir. Buna bağlı olarak anne ve bebeğin hayatı tehlikeye girebilir. Plasentanın erken ayrılması adı verilen bu durumun önceden tesbit edilmesi şu anki tıbbi bilgilerle mümkün değildir.
  • Gebelikten önce varolan şeker hastalığı yada gebelikte ortaya çıkan şeker hastalığında bebekte organ anormallikleri, bebekte aşırı büyüme yada gelişme geriliği, erken doğum gibi problemler daha sık görülür. Kontrol edilemeyen kan şekeri varlığında hiç istenmeyen bir durum olan anne karnında ani bebek ölümleri maalesef yaşanabilir.
  • Bebeklerdeki organ anormallikleri bir diğer yüksek riskli gruptur. Bebekteki anormalliklerin bir kısmı henüz anne karnında iken düzeltilebilirken, bazıları ancak doğum sonrası düzeltilebilir. Bebeğin böbreklerin toplayıcı kanallarındaki genişleme, idrar torbasında genişleme gibi durumların tedavisi perinatoloji uzmanı adı verilen kadın doğum uzmanları tarafından yapılmaktadır. Bu tür anormalliklerin tesbitinde bu hastaların perinatoloji uzmanına gönderilmesi uygun olacaktır.
  • Bir diğer senaryo plasentanın rahim ağzına yakın yerleşmesi yada rahim duvarına yapışması durumudur. Bu tür durumlarda gebelikte, doğum yada sezaryen sırasında yada sonrasında kanama problemi olabilir. Bu hastaların kan merkezi ve yoğun bakım ünitesi olan hastanelerde takip edilmesi uygun olacaktır.

Riskli gebelik uzmanı ne iş yapar?

Riskli gebelik uzmanlığı Türkiyede henüz yurt dışındaki pozisyonuna henüz gelmemiştir. Yukarıda bahsettiğimiz gebelik gruplarını aslında tüm kadın doğum uzmanları takip edebilme bilgisine sahiptir. Ancak gebelikte yapılacak invaziv girişim dediğimiz amniyosentez gibi işlemler genellikle riskli gebelik uzmanları tarafından yapılır. Ancak Türkiyede bu konuda yasal bir zorunluluk yoktur. Bu konuda tecrübesi yüksek olan tüm hekimler mevzuata göre gebelikteki işlemleri yapma yetkisine sahiptir. Ancak yeterli tecrübesi olmayan kadın doğum uzmanlarının bu hastaları perinatoloji uzmanına yönlendirmesi daha uygun olacaktır.

Ankarada riskli gebelik uzmanı arıyorum.

Riskli gebelik uzmanı Ankara da pek çok hastanede yada muayenehanede hizmet vermektedir. Adet gecikmesi sonrası ilk gebelik muayenenizde riskiniz belirlenecektir. Ankara riskli gebelik doktorları tarafından takip altında olan hastalar gebelik takipleri sırasında karşılaşabileceği problemler konusunda detaylı şekilde bilgilendirilmelidir. Gebelik takibiniz riskli gebelik doktorları Ankara da Doç. Dr. Nermin Köşüş ve Doç. Dr. Aydın Köşüş tarafından Çankaya ilçesinde, Çukurambar semtindeki kendi muayenehanesinde yapılmaktadır. İşlemleriniz, doğun, sezaryen, hasta takibi işlemleri ise anlaşmalı olduğumuz özel hastanelerde yapılmaktadır.

Gebelik takibi Ankara doktor kadromuzla tanışmak için sizleri de kliniğimize bekliyoruz.