Kemik Erimesi (Osteoporoz) Nedir?

Genç ve sağlıklı kemiklerde, kolajen liflerindeki mineraller ve genellikle kalsiyum tuzlarından meydana gelen bir yapılanma oluşturur. Yaşlanmayla beraber bu yapı gücünü kaybeder ve zayıflar. Bu yüzden, dayanıksız oluşu normal bir durumdur. Fakat osteoporoz adı verilen kemik erimesi kemik yoğunluğunda aşırı düşüş olması nedeniyle, kemikler çok daha kırılgan bir hale gelir. Kemik erimesi gelişen kemik süngerimsi yani gözenekli bir yapı halini alır. Kemiklerin içinde boşluklar olduğunda yoğunlukları da azalır. Bu da daha kırılgan kemiklere neden olur. Kırık veya çatlak kemikler görüntülendiğinde tespit edilebilir. El bilekleri, kalça ve omurgada görülen kemik kırıkları, daha çok osteoporoza bağlı olarak görülür ve erkeklere oranla kadınlarda görülme sıklığı daha fazladır.

Kemik Erimesi Belirtileri Nelerdir?

Osteoporoz, erken zamanda herhangi bir belirti göstermez. Kemiklerde bir hasar oluşmadığı sürece tespiti zordur. Hastalık ilerledikçe hastalar birtakım belirtiler hisseder.

• En basit hareketlerde bile çatlak ve kırılma oluşabilir.
  • Çarpık duruş şekli ve kambur durma
  • Kemik erimesi yüzünden boyda oluşan kısalma
  • Çöken omurdan kaynaklanan bel ağrıları

Bu belirtiler, osteoporoz ilerlediği dönemde görülmeye başlar. Hasta bu seviyeye geldiğinde kemiklerde oluşan zayiat tedavi edilemez. Yaşı geçkin insanların bu rahatsızlığa yakalanmamak için, yaşam tarzlarını değiştirmeleri gerekir. Düzenli spor yapılmalı ve beslenmesine dikkat etmeliler. Menopoza giren kadınların, hekimlerine belli aralıklarla kemik yoğunluğu ile ilgili testler yaptırmaları gerekir.

Kemik Erimesi Nedenleri Nelerdir?

Kemikler sürekli yenilenme sürecindedir. Yeni kemik yapımında görevli olan hücrelere osteoblast denir. Eski kemik hücrelerinin parçalanmasını sağlayan hücre ise, osteoklasttır. Yaş ilerlediğinde, osteoblast osteoklasta yetişemez duruma gelir. Böylece kemik erimesi başlamış olur. Beslenme yetersizliği de üzerine eklenince, osteoporoz hastalığı kaçınılmaz olur. Özellikle menopoz sonrası yeterli beslenmeyen bazı kadınlarda gelişebilir.

Osteoporozun Ortaya Çıkmasında Etkili Olan Riskler;

• Hareketsiz bir yaşam
  • Alkol ve sigara kullanmak
  • İçeriğinde steroid bulunan ilaçlar kullanmak
  • Adrenal bez hastalıkları
  • Menopoza girmeden önce yumurtalıklarını alınması
  • Cinsiyet hormonlarında görülen azalış
  • İlerlemiş yaş
  • D vitamini ve Kalsiyum eksikliği
  • Menopoz sonrası
  • Tiroit hormonlarındaki sorunlar
  • Aile geçmişinde var olması

Kemik Erimesi Ağrı Yapar mı?

Kemiklerdeki erime genellikle herhangi bir ağrı yapmaz. Ancak belirti vermeyen ufak kırıklar nedeniyle omurgada ya da kalçada oluşacak şekil bozuklukları ya da sinir sıkışmalarına bağlı olarak ağrı yapabilir.

Kemik Erimesi Tedavisi Var mıdır?

Kemik erimesinin tedavisi vardır. Bu noktada değişik iğneler ya da haplar kullanılmaktadır. Ancak önemli olan kemik erimesinin önlenmesidir. Kemik erimesi geliştikten sonra tekrar eski haline getirilmesi oldukça zordur. Hafif kemik erimesi varken ilerlemesinin önlenmesi için destekleyici tedavilerin kullanılması, daha sonra gelişecek osteroporozda kullanılan tedavileri ve maliyetini engelleyecektir.

Kemik Erimesine Ne İyi Gelir?

Süt ve yoğurt, peynir gibi süt ürünleri kalsiyum açısından zengindir. Bunun kemik erimesinden korunmak için tahin, badem gibi kalsiyumdan zengin besinler tüketilebilir. Kişniş tohumu, brokoli, keten tohumu gibi bitkiler de önleyici tedbirler kapsamında kullanılabilir.

Kemik Erimesi Öldürür mü?

Kemikteki azalma ölüme neden olmaz. Ancak ileri derecede erimesi olanlarda düşme ya da çarpma ile kemik kırıkları oluşabilir. Özellikle kalça kemiği kırıklarına bağlı tromboemboli nedeniyle yaşlı hastalarda ölüm riski çok yüksektir. Bunun dışında ileri derecede postür bozuklukları yaşam kalitesini çok fazla miktarda bozacaktır.

Kemik Erimesini Önlemek İçin Ne Yapmalı, Nelere Dikkat Edilmelidir?

• Sağlıklı beslenmek oldukça önemlidir.
  • Sporu hayatınızın bir parçası haline gelmelidir.
  • Güneşten günde en az 30 dakika faydalanmak vücuttaki D vitamini sentezlenmesini sağlayacaktır.
  • Sigara ve alkol gibi kötü alışkanlıklardan uzak durunuz.
  • Denge bozukluğu varsa düşmmek için gerekli önlemleri alınız.
  • İdeal vücut kilonuzu koruyunuz.
  • Ssüt ve süt ürünleri tüketin.
  • Her yıl kemik dansitometisi ile kemik ölçümünüzü yaptırınız.

Kemik Erimesi Tamamen İyileşir mi?

Kemik erimesi tamamen iyileşmez. Kemik kaybı ilaç tedavisi ve destekleyici tedavilerle azaltılabilir ancak hiçbir zaman eski haline dönmez.

Genç Yaşta Kemik Erimesi Neden Olur?

Kemikteki erime genellikle yaşlılarda görülür ancak bu gençlerde görülmeyeceği anlamına gelmez. Geç kadın ya da erkeklerde osteoporoz özellikle ilaç kullananlarda ya da sistemik hastalığı olanlarda görülebilir. Kalsiyum emilimi eksikliğine neden olan bağırsan hastalıkları, tiroid bozuklukları, şeker hastalığı, böbrek yetmezliği gibi durumlarda genç hastalarda da görülebilir.

Hangi İlaçlar Osteoporoz Yapar?

Kortizon, kan sulandıran ilaçlar, epilepsi ilaçları, kanser ilaçları, guatr ilaçları, bazı mide ilaçları ve psikiyatri ilaçlarının kemik bozukluklarına neden olduğu bilinmektedir.

Osteoporoz Tedavisinde Hangi İlaçlar Kullanılır?

Bifosfonatlar (Etidronate, Alendronate, Risedronate, vb) adı verilen ilaçlar osteoporoz tedavisinde en sık kullanılan ilaçlardır. Bunların dışında şu ilaçlar da tedavide kullanılmaktadır:

• Kalsiyum
  • D vitamini
  • Hormon replasman tedavisi
  • SERM (selektif östrojen reseptör modülatörleri)
  • Strontium Ranelate
  • Paratiroid Hormon (Parathormon)
  • Kalsitonin
  • Floridler

Kemik Erimesi İçin Hangi Doktora Gidilir?

Osteoporoz tedavisi için fizik tedavi, endokrinoloji, dahiliye veya kadın doğum uzmanına görünebilirsiniz. Özellikle menopoz sonrası osteoporozu olanların kadın doğum uzmanı, diğer nedenlerle osteoporoz gelişenlerde ise diğer branşlara görünmeleri daha uygun olacaktır. Menopoz tedavisi ile osteoporoz riskiniz azalacaktır.

Kemik erimesi tedavisi Ankara doktorlarımız tarafından yapılmaktadır. Gerekli kemik ölçümleri yapıldıktan sonra uzmanlarımız tarafından bilimsel veriler eşliğinde hastaya en uygun tedavi başlanmaktadır. Tedavi fiyatları ve doktorlarımızla tanışmak ve randevu almak için bizimle her zaman irtibata geçebilirsiniz.