Prematüre gebeliğin 37 haftasında önce, erken doğan bebekleri tanımlayan bir ifadedir. Erken doğum çoğu zaman gebeliğe bağlı nedenlerle kendiliğinden başlar. Ancak bazen gebelikteki riskli durumlarda kadın doğum uzmanı tarafından erken doğum kararı alınabilir.

Prematüre Bebek Nedenleri Nelerdir?

Prematüre bebek nedenlerinden en önemlisi çoğul gebeliklerdir. Özellikle tüp bebek uygulamasının giderek daha da yoğum olarak kullanıldığı günümüzde çoğul gebelikler ve buna bağlı olarak erken doğan bebekler artmaktadır. Erken doğan bebek nedenleri şunlardır: – Çoğul gebelikler – Preeklampsi (gebelik zehirlenmesi) – Plasental anomaliler – Erken membran rüptürü – Uterustaki anatomik bozukluklar (septum, miyom) – Servikal yetmezlik – Sigara kullanımı – Sistemik hastalıklar

Prematüre Bebek Sorunları Nelerdir?

En önemli problem erken doğuma bağlı henüz akciğerlerin yeterince gelişmemiş olmasıdır. Buna bağlı olarak solunum yetmezliği gelişebilir. Bunun yanında enfeksiyon, kafa içi kanama, kalsiyum ve şeker düşüklüğü, bağırsak iltihabı gibi problemler erken doğan bebeklerde daha sık karşılaşılır. Prematüre retinopatisi dediğimiz görme bozuklukları oluşabilir. Sarılık bu bebeklerde daha sık görülür. Doğum sonrası kapanması gereken kalpteki kanallar kapanmaz.

Prematüre Doğumlarda Yaklaşım Nasıl Olmalıdır?

Öncelikle erken doğum olma riski olan gebeler takiplerini düzenli bir şekilde yaptırmalıdır. Doktorunun önerilerine harfiyen uyarken, kendisi de erken doğum belirtileri açısından uyanık olmalıdır. Leke şeklinde dahi olsa kanama, su gelmesi, ağrı yada bebek hareketlerinde azalma olursa muhakkak doktoruyla irtibata geçmelidir. Prematüre doğumlarda hastane seçiminde yenidoğan yoğun bakım ünitesinin olması oldukça önemlidir.

Prematüre haftası bebeğin takibinde en önemli noktadır. 35 haftanın üzerindeki erken doğan bebeklerde problem çıkma olasılığı oldukça düşüktür. 35 haftanın altındakilerde akciğer gelişimi henüz tam anlamıyla tamamlanmadığından yenidoğan yoğum bakım takibi sıklıkla gerekecektir. 32 haftalık gebelik üzerindeki erken doğan bebeklerde küvez ihtiyacı yaşansa bile bebek kayıpları genellikle oluşmaz. Prematüre bebeklerin yaşama sınırı 24 haftadır. 24 haftanın üzerindeki bebeklerde yaşama şansı olduğundan 24-32 hafta arası hamileliklerde sezeryan ameliyatı düşünülmesi daha mantıklı bir yaklaşım olacaktır. 32 haftanın üzerindeki prematüre bebeklerde normal doğum uygun olan hastalarda düşünülebilir.

Ankara Çankaya Çukurambar’daki muayenehanemizde gebelik takibi Ankara jinekolog Doç. Dr. Nermin Köşüş ve Doç. Dr. Aydın Köşüş tarafından yapılmaktadır.