Çocuklarda karşılaşılan doğumsal problemlerden biri olarak karşımıza spina bifida ismiyle bir hastalık çıkmaktadır. Bu, özetlenecek olursa açık veya ayrık omurga olarak tanımlanır ve anne karnında teşhis edilebilen bir rahatsızlıktır.

Genellikle %90 oranında belin alt bölümlerinde ve bel kısımlarında görülmekte olan spina bifida Amerika ve Avrupa ülkelerinde görülme oranları 2000 de 1 olarak tespit edilmiş iken, Türkiye’de ise binde 3 oranında görülmektedir.

Stpina bifida rahatsızlığının tam olarak anlaşılabilmesi amacıyla bu terimlerin bilinmesinde fayda olacaktır.

Omurilik: Kapalı bir tüp olan omurilik sinirlerden oluşur. Beyinden çıkan komutlar omurilik aracılığı ile vücuda iletilir.

Bos (Beyin Omurilik Sıvısı): Her Bireyde beyinde bulunan boşluklarda ve omurilik içerisinde birbirleriyle bağlantılı olarak dolaşımda olan, günde birkaç defa beynin ve omuriliğin içini dolaşarak yıkayan, koruyan, muhafaza altına alan sıvıdır.

Hamilelikte Kullanılan İlaçlara Dikkat Edilmeli.

Hamileliğin dördüncü haftasından itibaren omurilik kapanmaya başlamaktadır. Bu rahatsızlığın gelişiminin önlenmesi için hamilelik zamanında kullanılmakta olan ilaçlara veya vitamin eksikliğine dikkat edilmelidir. Özellikle de folat eksikliği ve hamileliğin erken zamanlarında yüksek ateş nöral tüp defekti riskini arttırır.

Anne Karnında Spina Bifida Tanısı Nasıl Konur?

Evet, yanlış duymadınız spina bifida artık tıbbi bilimin gelişim göstermesi ile beraber anne karnında teşhis edilebiliyor. Bu, bütün ebeveynler ve bebekleri açısından oldukça güzel bir haber. 18-24 hafta arasında yapılan detaylı ultrason sayesinde spina bifida tanısı rahatlıkla konabiliyor.

Spina Bifida Önlenebilir mi?

Kesin olarak önlediği bilinen bir yöntem henüz yoktur. Fakat daha önce çocuklarında ya da ailesinde benzer öyküleri bulunmayan kadınların hamilelikten bir ay önce günlük 0.4 miligramlık bir folik asit almalıdır. Eğer daha önceki gebeliklerinde nöral tüp defektli çocuk öyküsü var ise 4 miligramlık bir folik asit alması riski %20 oranında azaltmaktadır.

Hamile kalmadan 1 aylık süre öncesinde folik asit kullanımına başlanması nöral tüp defekti konusunda önleyici bir faktör olarak bilinmektedir. Spina bifida rahatsızlığının tanısı genel itibarıyla anne karnında konulabilmektedir. Gebelik zamanında yapılan üçlü test ya da diğer tarama testleri neticesinde anne kanında bakılacak alfa-fetoprotein testi veya detaylı ultrason yöntemi ile saptanmaktadır. Rahatsızlığın tedavi edilmesinde başvurulan cerrahinin amacı ise açık olan omurga kısmını kapatarak omurilik ile beyin arasındaki sıvının enfekte olmasını ve nöral dokuların zarar görmesini engellemektir.

Hastalığın önlenmesinde en önemli nokta düzenli gebelik öncesi ve gebelik takibidir. Gebelik Takibi Ankara Doktorları ile tanışmak için bize ulaşabilir ve randevu alabilirsiniz.