4 haftalık gebelik, henüz yeni yeni ultrasonda görünecek düzeye gelmiştir. Bu haftada gebelik belirtileri bazı hastalarda artık yavaş yavaş belirginleşmeye başlar. Ancak pekçok hastada halen belirgin bir semptom yoktur. 4 haftadaki hcg değerleri de henüz oldukça düşük seviyelerdedir.

4 haftalık gebelikte annedeki ve bebekteki değişiklikler nelerdir?

4 haftalık gebelikte bebeğiniz henüz ultrasonda tesbit edilemeyecek kadar küçüktür. Büyüklüğü 1 mm’den azdır. Ancak 4 haftalık bir bebekte kan dolaşımı başlamıştır. Bu dönemin sonunda normalde adet kanamasını beklemektesiniz. Ancak gebe kalan bayanlarda tabiiki adet gecikmesi olacaktır. Adet gecikmesi olmadan bu haftanın sonuna doğru hcg hormonu dediğimiz gebelik hormonu testi ile gebelik tanısı konulabilir. Ancak adet gecikmesi olmadan gebelik testi yapmanın pratik bir yönü yoktur. Adet gecikmesi olan bayanlarda yapılan gebelik testinde idrarda çift çizgi tesbit edilmesi ya da kanda hcg hormonunun 5 in üzerinde olması gebelik varlığı anlamına gelir. Ancak bu dönemde pek çok kadında gebelik testi yapmadan önce kanama başlar ve aslında var olan çok küçük bir gebelik düşükle sonuçlanır. Kimyasal gebelik dediğimiz bu olay pek çok kadında farkında bile olmadan yaşanır.

4. gebelik haftası belirtileri nelerdir?

Bu haftada gebelik belirtileri yavaş yavaş belirmeye başlar. Yorgunluk, göğüslerde dolgunluk ve hassasiyet gibi çok spesifik olmayan belirtiler görülür. Bu belirtiler aslında adet öncesi görülen belirtilerle benzerdir. Bu nedenle adet gecikmesi olmadan önce bu belirtilere bakarak gebelik testi yaptırmak gereksizdir. Gebelik testi için adet gecikmesini beklemeniz yerinde olacaktır.

Geçen hafta rahim içine yerleşen zigot yapısı morula adını alır. Hücre sayısı gittikçe artar ve artık içerisinde bir boşluk oluşarak sıvı birikmeye başlar. Bu aşamadaki embriyoya blastokist diyoruz. Boşluk giderek artarken embriyoyu oluşturacak hücreler bir tarafa, plasenta dediğimiz bebeği besleyecek yapıyı oluşturacak dokular bir tarafa toplanır. Bir taraftan bebek büyüyüp organları gelişrken bir taraftan da plasenta gelişmeye devam edecektir.

Embriyonun içerisinde olduğu sıvı dolu boşluk amniyon kesesidir. Gebelik boyunca bebekle beraber bu kesede büyüyecek ve içindeki sıvı miktarı artacaktır. Bu kese bebeği dış etkenlerden koruyacaktır.

İmplantasyonun gerçekleştiği bu günlerde kadınlarda hafif bir kanama görülebilir. Buna halk arasında yerleşme kanaması (implantasyon kanaması) denir. Bu kanama bazen leke şeklinde olabileceği gibi bazen de daha fazla olabilir. Ancak bu kanama her hastada görülmez. Bu haftada östrojen ve progesteron hormonları da gittikçe yükselmeye devam etmektedir. Bu hormonlar gebeliğin devamı için oldukça elzemdir.

Gebelik öncesi muayene amacıyla doktora görünülmesi için son haftanızdır. Bu hafta hala mevcut bazı patolojilerin düzeltilebileceği ya da mevcut olan patolojilerden bebeğinizin etkilenmeyebileceği haftadır. Gebeliğin ilk 4 haftalık bu döneminde ya hep ya hiç kuralı vardır. Bu dönemde bilmeden ilaç kullandınız ya da röntgen çektirdiniz ise bebeğiniz ya düşer ya da sağlıklı bir şekilde devam eder. Bilmeden ilaç kullanımı ya da röntgen çekimim gibi durumlarda doktorunuzdan bilgi almayı ihmal etmeyiniz.

Gebelik öncesi muayenede yapılacak kan ve idrar tahlilleri ile gebelik öncesi var olan riskler belirlenir. Gebelik öncesinde günde 400 mikrogram folik asit kullanmayı unutmayınız. Bu ilaça özellikle gebeliğin ilk üç ayı boyunca devam edeceksiniz.

4. gebelik haftasında bebek ultrasonda görülür mü?

Bu haftada gebelik transvajinal yolla yapılan ultrasonda genellikle gebelik kesesi görülür. Ancak bebek henüz görünecek düzeye gelmemiştir. Çok nadiren geç yumurtlama ve buna bağlı geç gebelik oluşanlarda gebelik kesesi de görülmeyebilir. Karından yapılan ultrasonda ise bu haftalarda henüz görüntülenmesi mümkün değildir.

4 haftalık gebelik beta hcg değeri kaç olmalıdır?

Bu haftalarda beta hcg değeri genellikle 500 mIU/ml değerinin altındadır. Pekçok hastada 200-300 mIU/ml değerleri arasında tesbit edilmektedir. Bu değerlere göre elbette 4 haftalık gebelik olduğu düşünülse de önemli olan gebelik kesesinin oluşumunun takip edilmesidir. Gebelik kesesi görülen kadınlarda beta hcg değerinin herhangi bir önemi yoktur.

4 haftalık gebelik kesesi kaç mm olmalıdır?

Bu haftada gebelik kesesi boyutu 3-5 mm arasındadır. Oldukça küçük olduğundan karından bakılan ultrasonda görmek oldukça zordur. Gebelik kesesinin boyutu 25 mm oluncaya kadar fetüs adı verine bebek yapısı da oluşması gerekmektedir.

Gebelik takibi Ankara doktor kadromuzla tanışmak ve randevu almak için bize ulaşabilirsiniz. Gebelik haftası hesaplama jinekoloji sayfamızı ziyaret ederek gebelik haftanızı öğrenebilirsiniz.