Hamilleikte B 12 vitamin eksikliği oldukça önemlidir. Bu nedenle böyle bir eksiklik hastada mevcutsa gebelik başında giderilmelidir. Peki Hamilelikte B 12 eksikliği nelere sebep olur, belirtileri nelerdir, bebeğe zararı var mıdır? Dilerseniz şimdi bu konularla ilgili bilgi paylaşımında bulunalım.

B 12 vitamini vücudumuz için kritik öneme sahip olan vitaminlerin başında gelir. Bu vitamin hamile bayanlarda yeterli enerji üretimini sağlamakla birlikte kanda gerekli oksijen miktarının da taşınmasında aktif rol oynar. B 12 miktarı kandaki oksijen miktarını arttırmanın yanında vücudu iyileştirir, doğurganlığı arttırır.

Ayrıca vücudun hücre oluşumunu arttırıp sinir uçlarının uyarılmasını ve sağlığını korumasını sağlar. Protein içeren bu önemli besin kaynağı hayvansal gıdalarda bolca bulunmaktadır. Özellikle tavşan, balık, süt, hindi eti, yumurta gibi bol proteinli ürünlerde yüksek miktarda bulunur.

Hamilelik Dönemi B 12 Eksikliği Belirtileri Nelerdir?

Bu hayati öneme sahip vitaminin vücudumuzda eksikliklerinin bazı belirtileri vardır.

Bu belirtiler şu şekildedir:

• Rengi normal tene göre daha açık veya koyu olan cilt lekelenmeleri
  • Çeşitli cilt lezyonları
  • Dudak kenarında oluşan çeşitli çatlaklar
  • Saç dökülmeleri
  • Unutkanlık
  • Kansızlık
  • Eklem ağrıları

Hamilelikte B 12 Vitamini Alımı

Hamile kadınlar için bu dönemde B 12 vitamini alımı bebek ve annenin sinirsel ve zihinsel gelişimi için hayati bir öneme sahiptir. kritik öneme sahip olan bu vitaminin vücudumuzdaki süreci ise şu şekildedir: vücut gerekli vitamini alır ve depo eder. Depo edilen vitamin vücudun gerekli bölgelerine dağılış gösterir ve ihtiyaç fazlası kısım vücuttan idrar yolu ile atılım gösterir.

Yeterli miktarda süt, yumurta, hayvansal gıda tüketimi yapmayan kadınlarda bu dönemlerde B 12 eksikliği yüksek boyutlara ulaşır. bu da hamile kadınların düşük yapma riskinin ortaya çıkmasına sebep olur. Ayrıca bu vitaminin eksikliği uzun dönemde saçların erken beyazlaşmasına ve erken yaşta ciddi saç dökülmelerine sebebiyet verir.

Hamilelikte B12 Eksikliği Bebeğe Zararları Nelerdir?

Hamilelikte B 12 vitamini eksikliğinin en önemli zararı bebekte nöral tüp defekti adı verilen anormalliğe neden olmasıdır. Nöral tüp defekti bebeğin sinir sisteminin gelişimi sırasında nöral dokuların tam kapanmaması nedeniyle oluşan açıklıklardır. Özellikle omurgada ve kafa kemiklerinde oluşan açıklıklar B 12 eksikliğinde sıklıkla görülür. Bu nedenle özellikle gebeliğin başından itibaren ilk 3 ay boyunca B 12 vitamini takviyesi önerilmektedir.

Hamilelikte Hangi Durumlarda B 12 Vitamini Eksikliği Artar?

B12 vitamin eksikliği mide ve barsak hastalığı olanlarla birlikte aşağıdaki durumlardada da görülebilir. Hamilelikte bu hastalıkların bulunması elbette B12 vitamin eksikliği riskini daha da arttıracaktır.

• Vejeteryan olan kişilerde
  • Diyabet hastalarında
  • Çölyak hastalarında
  • Alkol tüketenlerde
  • Cerrahi zayıflama operasyonu geçirenlerde
  • Mide kelepçesi kullanan kişilerde

Hamilelik Sürecinde B 12 Vitamini Alımında Yapılması Gerekenler

Öncelikle hamilelik sürecinde bir uzman kontrolünde B 12 vitamini için doktorun vereceği kan testleri yaptırılmalı ve doktor kontrolünde en uygun tedavi yöntemi tercih edilmelidir. Bebek ve annenin sağlığı için içeriğinde bolca B 12 bulunan gıdalar tercih edilmelidir.

Hamilelikte B12 Eksikliğine Ne İyi Gelir?

Hamile kadınlar bu süreçte kabuklu deniz canlıları, ciğer, balık, sığır eti gibi günlük B 12 vitamini ihtiyacını karşılayacak besinleri kendileri ve bebeklerin sağlığı için düzenli ve bol miktarda tüketmelidirler. Hamile kadınlar bebekleri için en kritik olan bu dönemi en sağlıklı şekilde ve rutin kontrollerle, planlı bir şekilde geçirmelidirler.

Hamilelikte B 12 İğnesi Yapılır mı?

Hamilelikte B 12 vitamini eksikliği olanlara B 12 vitamin iğnesi yapılabilir. Hamilelikte B 12 iğnesi zaralı değildir. Hamilelikte B 12 iğnesi kullanmak istemeyen hastalarda farklı oral ajanlar da kullanılabilir. Benexol B12 özellikle MTFHR mutasyonu olan, hiperhomosisteinemi gelişen trombofili durumlarında gebelerde kullanılmaktadır.

Gebelik takibi Ankara doktorlarımız Doç. Dr. Aydın Köşüş ve Doç. Dr. Nermin Köşüş tarafından gebelik muayeneleriniz Çankaya ilçesindeki kendi özel muayenehanelerinde yapılmaktadır. Muayene ücretleri ve gebelik takibi hakkında tüm merak ettikleriniz için bize ulaşabilirsiniz.