Kadınların sıkça rastladığı problemlerden biri olan miyomlar derecesine göre ameliyat edilebilir. Normalde miyomlar iyi huyludur ve çok ciddi tehlikeler arz etmez. Bu nedenle pek çok vakada miyom ameliyatında rahim alınmaz sadece miyomlar çıkarılır. Fakat bazı durumlarda bu yapılar kanserleşme göstererek kişinin sağlık durumunu riske atar. Kötü huylu miyomlardan kesin olarak kurtulmanın en etkili yolu da miyom ameliyatlarıdır. Peki her miyomu olanda “miyom ameliyatında rahim alınır mı“?

Bu ameliyatlarda kadının üreme organları içerisinde yer alan rahim adı verilen doku alınabilir. Rahimin alınması işlemine histerektomi adı verilmektedir. Korkutucu olarak görünse de kişinin sağlığı için yapılması gereken bir ameliyat tekniğidir. Rahimin alınmasını yani histerektomi işlemini menopoz cağında ki kadınlar veya çocuk istemeyen kadınlar daha sık tercih etmektedir. Çocuk sahibi olmak isteyenler için bu işlem pek uygun değildir. Miyomlardan kurtulmak için farklı alternatifler denenebilmektedir.

Miyom ameliyatında rahim alınmasından bahsetmeden önce dilerseniz miyomlar konusunda kısaca bilgiler verelim.

Miyom Ameliyatında Rahim Neden Alınır?

Miyomlar farklı çeşit ve sayılarda rahim dokusunda bulunabilir. Genellikle rahim dokusuna yerleşen miyomlar 30 veya 40 yaşında daha sık görülmeye başlar. İyi huylu olarak bilinirler ve bazen fark edilmesi dahi çok zordur. Kişi miyomları fark etmeden uzun yıllar yaşamını sürdürebilir. Fakat bazı durumlarda risk az da olsa bu iyi huylu miyomlar kötü huylu olabiliyor. Kötü huylu miyomlarda günlük hayatta kişinin zorlanmasına ve hatta doğurganlığa bile etki edebiliyor. Bu nedenle özellikle hızla büyüyen ya da görüntüsü anormal olan miyomlar alınmalıdır. Bu vakalarda ve öncesinde kanser belirtileri saptanan kadınlarda miyom ameliyatı sırasında rahim alınmalıdır.

Yine miyom ameliyatı yapılması gereken kadınlarda, eğer kadınlar 45 yaş ve üstünde ya da menopoza girmiş ise bu kadınlarda da miyom ameliyatında rahim alınmalıdır. Ancak bu noktada kesin kararı verecek olan hastadır. Hastanın doktoru ile detaylı olarak istişare etmesi ameliyat sonrası çıkacak huzursuzlukların önüne geçecektir.

Miyom Belirtileri Nelerdir?

Miyomları genel olarak fark etmek zordur. Fakat çok sayıda olması, miyomun konumu, iyi veya kötü huylu olup olmaması belirtileri etkileyen faktörlerdendir.

Görülebilecek belirtiler şunlardır:

• Karın ve kasık bölgesinde ağrı
  • Adet kanamalarında artış
  • Ara kanamaların olması
  • Cinsel ilişki esnasında zorlanma, ağrı ve acı hissi
  • Sindirim ve boşaltım problemleri
  • Adet sürelerinde değişiklikler
  • Adet dönemlerinin daha kramplı şekilde geçmesi
  • İdrar yollarında hassasiyet
  • Kasık bölgesinde dolgunluk hissi

Belirtilerden şüphelenildiği taktirde bir jinekolojik muayene yaptırmakta fayda vardır. Eğer miyom problemi mevcutsa jinekolojik muayenede ve tespit için kullanılan aletlerle kolayca anlaşılacak ve uygun tedaviye başlanacaktır. Belirtilerin görülmesini beklemeden düzenli olarak jinekolojik muayene yaptırmak gereklidir.

Hangi Durumlarda Miyom Ameliyatında Rahim Alınır?

Miyom ameliyatında rahim alınır ya da alınmaz. Bu tamamen hastanın yaşına ve çocuk isteğine bağlıdır. Miyom ameliyatı sırasında rahmin alınması genç yaşlarda elbette çok tercih edilen bir durum değildir. Peki hangi durumlarda miyom ameliyatında rahim alınır dilerseniz bu konuyu inceleyelim.

Miyom ameliyatı, miyomların rahimdeki kanlanmayı arttırmasına bağlı olarak kanamalı bir ameliyat olabilir. Özellikle 10 cm büyüklüğünde ya da daha büyük miyomlarda miyom ameliyatın sırasında ya da sonrasında kanama daha fazla olur. Miyom ameliyatı sırasında kanama fazla olur ve durdurulamazsa bazen istenmese de rahmin alınması gerekebilir. Ancak bu nadir karşılaşılan bir durumdur. Genellikle miyom ameliyatı sırasında hasta istemiyorsa rahmin alınmasına gerek kalmaz.

Bazı durumlarda miyom ameliyatında rahim alınır hatta alınmalıdır eğer hasta rahminin kalmasını ısrarla istemiyorsa. Özellikle 45 yaş üstü ya da menopozdaki kadınlarda miyom ameliyatı yapılacaksa sadece miyomun alınması yerine tamamen rahmin alınması daha mantıklı olacaktır. Menopoz döneminde rahmin üreme ve adet anlamında bir fonksiyonu kalmamıştır. Bu nedenle menopozdaki kadınlarda yaşamın ilerleyen dönemlerinde rahimden ya da rahim ağzından kaynaklanan bir hastalık çıkmasını önlemek için rahim alınmalıdır. Ancak hasta istemiyorsa yerinde bırakılabilir.

Yine bazı kadınların rahminde onlarca miyom olabilir. Patates çuvalı tarzında rahmi olan yani rahimde onlarca miyom olan kadınlarda eğer çocuk sayısı tamamlandıysa rahmin alınması bir seçenektir. Ancak genç kadınlarda genellikle miyomlar tek tek çıkarılır. Bu kadınlarda yaşamın ilerleyen dönemlerinde rahimde tekrar miyomlar oluşabilir. Bu nedenle miyom ameliyatı sonrası düzenli bir şekilde takip edilmeleri önemlidir.

Eğer miyomda kısa sürede aşırı büyüme olursa, miyom ameliyatı öncesinde ya da sırasında herhangi bir kanseröz gelişim tesbit edilecek olursa hasta ve yakınlarına bilgi verilerek miyomla beraber rahim alınabilir. Ancak bu durumda oldukça nadirdir. Genellikle miyomlardan kanser gelişmez. Miyomların tamamına yakını iyi huylu tümörlerdir.

Miyom Ameliyatı Rahme Zarar Verir mi?

Miyom ameliyatı sırasında rahim zarar görebilir. Bu noktada miyomların sayısı ve büyüklükleri ile yerleşim yerleri oldukça önemlidir. Çok sayıda miyomu olanlarda rahmin zarar görme ihtimali artacaktır. Yine rahmi ileri derecede büyüten miyomlarda da rahim zarar görebilir. Bu noktada zararın derecesi önemlidir. Oluşan bu zararlardan ya da zedelenmelerden dolayı miyom ameliyatı olan kadınlarda gebelik oluşursa doğumun sezeryan ile yapılması gereklidir.

Özellikle rahim iç tabakasına yerleşen submüköz miyomlarda adet kanamasını sağlayan ve endometrium adı verilen tabakanın zedelenmesi oluşabilir. Bu durumlarda rahim içi yapışıklıklar ve adet görememe ya da adet miktarında azalma gibi problemler oluşabilir.

Miyom Ameliyatı Sonrası İyileşme Ne Kadar Sürer?

Miyom ameliyatı olan kişilerin hastanede uzun zamanlar kalmasına gerek yoktur. İşlem sonrası hastalar genellikle 2 veya 3 gün gibi kısa zaman dilimlerinde hastanede tutulur. Hastanede gözetim altında tutulan kişiler taburcu edildikten sonra evlerine gidebilir. Bu ameliyat sonrası kişilerin evlerinde istirahat etmesi gerekir. Tam anlamıyla iyileşme biraz zaman alacaktır. Genellikle 4. haftanın sonuna doğru kişide iyileşme gerçekleşmiş olur. Daha hızlı bir iyileşme süreci için kişi doktor tavsiyelerine uymalı ve iyileşmeyi geciktirici etkenlerden kaçınmalıdır.

Miyom Ameliyatında Rahmin Alınması Uzun Sürer Mi?

Miyom ameliyatında yaşlı hastalarda rahmin tamamen alınması işlemi tercih edilen bir yöntemdir. Peki, bu yöntem ne kadar uzun sürer? İlk olarak bu işlem için hastaya anestezi verilir. Hastanın karın bölgesine bir kesi açılır ve vajinal yoldan rahim alınır. Alınan rahim kişiyi tamamen milyondan kurtarır. Bu işlemde zamanı etkileyen bazı faktörler vardır. Miyomun nerede olduğu, annenin başka bir sağlık problemi olup olmadığı, seçilen teknik gibi birçok unsur ameliyat süresinin uzamasına neden olabilir.

Bu ameliyat sonrasında ara kanamalar gibi problemlerden kurtulmak mümkündür. Fakat kişinin rahiminin tamamen alınması bir daha gebeliğin gerçekleşemeyeceği anlamını taşımaktadır. Ameliyat öncesi ve ameliyat sonrası sorumlulukları yerine getirmek de oldukça önemlidir. Ameliyat öncesi sorumlulukları yerine getirmek ameliyatın hızlıca ve doğru şekilde bitmesine yardımcı olan unsurlar arasındadır.

Her Miyomu Olanda Rahim Alınır mı?

Tarafımızdan miyomu olan genç hastalarda sadece miyomlar alınmaktadır. Yaşı ileri olan hastalarda da hasta rahminin kalmasını istiyorsa bu hastalarda da rahim alınmadan sadece miyomları alınmaktadır. Miyom ameliyatında rahim alınır mı diyorsanız bu noktada en önemli parametre elbette hastanın yaşı ve çocuk isteğidir. Miyomunuz varsa detaylı bilgi için sizleri de kliniğimize bekliyoruz.