3 haftalık gebelik henüz annede herhangi bir belirti vermeyen bir dönemdir. Embriyo rahim içine yeni tutunmuştur ve beta hcg hormonunu yeni salgılamaya başlayacaktır. Bu dönemde annede ve bebekte belirgin bir değişiklik henüz yoktur.

3 Haftalık gebelikte annedeki ve bebekteki değişiklikler nelerdir?

3. gebelik haftasında henüz gebelik oluşmamıştır. 2. gebelik haftası sonunda başlayan yumurtlama işlemi sonrasında yumurta tüpler tarafından tutularak rahim içine doğru yönlendirilir. Yumurta tüplerin kendi hareketleri ve tüp içerisindeki fırça şeklindeki yapılar sayesinde rahim içerisine doğru ilerlemeye başlar. Bu ilerleyiş sırasında tüpler içerisinde sperm tarafından yumurta hücresi döllenir. Döllenen yumurta bölünmeye başlarken bir taraftanda rahim içerisine doğru olan yolculuğuna devam eder. Döllenen yumurta artık embriyo adını alır. Bu yolculuk yaklaşık 6 gün sürer. 6 gün sonunda rahim içine gelen embriyo endometrium denen tabakanın içerisine gömülmeye başlar.

Bu haftada cinsel birliktelik sonrası vajene bırakılan spermler vajenin asit ortamından hızlı bir şekilde rahim ağzına doğru yol katederler. Yumurtlamanın olduğu dönemde östrojenin etkisiyle rahim ağzındaki sekresyonlar spermlerin rahim ağzından rahim içine geçişini kolaylaştırır. Rahim içine geçen spermler hızlı bir şekilde tüplere doğru yönlenirler. Spermlerin yumurtaya olan bu yolculuğunda yumurtanın negatif yüklü, spermlerin pozitif yüklü olması da oldukça önemli bir etkendir. Vajene bırakılan spermlerin yumurtaya ulaşma yolculuğu yaklaşık 10 saat sürer. Yumurtaya en sağlıklı spermler ulaşacaktır. Yine bu sağlıklı spermler içerisinde en sağlıklısı yumurtayı dölleyecektir. Nadir görünen çoğul gebeliklerde birden fazla sperm yumurtayı dölleyebilir. Yumurtaya sperm girişi olunca artık yumurtanın kabuğu sertleşir ve diğer spermlerin girişini engeller.

Yumurtlama sonrası yumurtalıkta kalan bölümde, eğer embriyo rahim içine yerleşir ve gebelik oluşursa korpus luteum dediğimiz bir yapı oluşur. Bu yapı gebeliğin devamı için gerekli progesteron hormonunu salgılar. Ancak yumurta döllenmezse yada döllenen yumurta rahime yerleşemezse korpus luterum oluşmaz. Yumurtalıkta kalan dokunun kanlanması azalır ve korpus albikans dediğimiz fibröz bir yapı oluşur.

Bu haftada henüz gebelik testi ile gebeliğin tesbit edilmesi mümkün değildir. Embriyo henüz rahim içine yerleşmiştir ve hcg hormonu dediğimiz gebelik hormonunu yeni salgılamaya başlayacaktır. Gebelikle ilgili kadında herhangi bir bulgu da henüz oluşmamıştır.

Gebelik öncesi muayene amacıyla doktora görünülmesi sağlıklı bir gebelik takibi açısından oldukça önemlidir. Gebelik öncesi muayenede yapılacak kan ve idrar tahlilleri ile gebelik öncesi var olan riskler belirlenir. Gebelik öncesinde günde 400 mikrogram folik asit kullanmayı unutmayınız.

Bu haftada gebelik belirtileri nelerdir?

Bu haftada gebeliğe bağlı belirtiler henüz oluşmaz. Ancak yumurtlama sonrası hormonal değişime bağlı olarak bazı kadınlarda aynen hamilelik belirtileri gibi bulantı, kasık ağrısı görülebilir. Bu belirtiler henüz gebelik belirtisi olarak düşünülmemelidir.

3 haftalık gebelik nasıl anlaşılır?

Bu haftada henüz adet gecikmesi olmadığından henüz anlaşılmaz. Bu dönemde döllenme sonrası oluşan embriyo daha henüz rahme tutunmuştur. Hastada henüz ciddi bir hamilelik belirtisi yoktur.

3 haftalık gebelikte nelere dikkat edilmelidir?

Bu haftada henüz adet gecikmesi olmadığından ve hamilelik belirtileri oluşmadığından kadınlar gelişigüzel ilaç kullanmamalı, beslenmelerine dikkat etmeli ve x-ray içeren filmler çektirmemelidir.

3 haftalık gebelikte kanama neden olur?

Bu haftadaki kanama genellikle embriyonun yerleşme kanamasıdır. Embriyo rahim tabakalarına yerleşirken tabakadaki damarlardan hafif kanama olabilir. Bu kanama yerleşme kanaması yada tutunma kanaması olarak adlandırılır. Ancak bu dönemde olabilen kanamaların tamamı bu şekilde değildir. Bazen embriyonun yeterince tutunamamasına bağlı olarak düşük kanaması da olabilir.

Gebelik beta hcg değeri bu haftada ne olmalıdır?

Beta hcg değeri bu haftada henüz kanda yükselmemiş olabilir yada 10-20 gibi çok düşük değerlerde olabilir. İdrar testinde ise genellikte tesbit edilemez.

3 haftalık gebelikte kasık ağrısı olur mu?

Bu haftalarda gebeliğe bağlı olmasa da yumurtlama sonrasına denk geldiği için hafif kasık ağrısı olabilir. Ancak buna bakarak gebelik var diye düşünmek doğru olmaz.

3 haftalık gebelik kesesi görülür mü?

Daha henüz gebelik ultrasonda görülecek düzeye gelmemiştir. Dara rahim iç zarına yeni tutunmuştur. Gebelik kesesi ancak adet gecikmesi olan kadınlarda görülebilir.

Ankara gebelik takibi doktorlarımız Doç. Dr. Nermin Köşüş ve Doç. Dr. Aydın Köşüş tarafından yapılmaktadır.