Kolposkopi rahim ağzının bir büyüteç yardımıyla özel boyalarla boyanarak incelenmesidir. Özellikle Hpv enfeksiyonu sonrası gelişen rahim ağzı anormalliklerinin incelenmesi için kullanılır. Kolposkopi tek başına invaziv bir girişim değildir. Bu nedenle sadece kolposkopi yapılacak olursa acı vermez. Ancak beraberinde biyopsi benzeri işlemler yapılacak olursa elbette bir miktar ağrı olabilir.

Kolposkopide Ağrı Hangi Aşamalarda Olur?

Kolposkopi işlemi, jinekolojik muayene pozisyonunda yapılır. Jinekolojik muayene masası kadınlar için bir stres kaynağıdır. Sadece bu masayı görmeleri bile kaygıyı artırarak işlem sırasındaki hissedilebilecek ağrıyı arttırabilir. Muayene esnasında spekulum adı verilen bir alet yardımıyla vajen açılarak rahim ağzı gözlenir. Spekulum takılması sırasında çok hafif bir ağrı olabilir. Bu ağrı daha çok muayene stresi nedeniyle kasılma olan kadınlarda görülür. Hasta kendini ne kadar kasarsa o kadar ağrı hisseder. Ancak pekçok hastada bu aşamada herhangi bir ağrı olmaz.

Kolposkopi adı verilen özel büyüteç ile kadına herhangi bir temas olmaz. Bu nedenle herhangi bir ağrıya neden olmaz. Ancak görüntüleme öncesi rahim ağzını boyamak için asetik asit kullanılır. Bu sıvı vajen dokusunda çok hafif bir yanma hissi oluşturabilir. Ancak bu aşamada da ciddi bir ağrı hissetmezsiniz.

Kolposkopi sırasında biyopsi yapılırsa biyopsi esnasında bir miktar ağrı olabilir. Rahim ağzı duyu sinirleri içermez. Bu nedenle biyopsi sırasında da ciddi bir ağrı genelde olmaz.

Kolposkopide Ağrıyı Nasıl Azaltabiliriz?

Kolposkopi işlemi yapılacak kadınların öncesinde mutlaka rahatlatılması gereklidir. Bunun yolu da yapılacak işlemin tüm basamakları hakkında hastayı bilgilendirmektir. Yapılacak işlemin ağrılı bir işlem olmadığını kavrayan kadın elbette işlem esnasında daha rahat olacak ve daha az ağrı hissedecektir.

Spekulum takma aşamasında nazik bir şekilde, hasta ile konuşarak takılmalıdır. Yine asetik asit gereğinden fazla kullanılmamalıdır. Vajen dokusundaki yanma hissi bu sayede minimuma indirilecektir. Kolposkopik biyopsi öncesinde hastaya ağrı kesici yazılarak gelmeden önce alması önerilebilir. Yine biyopsi sırasında gerekli hastalarda rahim ağzı kadın doğum uzmanı tarafından iğne ile uyuşturularak ağrı hissetmemesi sağlanabilir. İsteyen hastalara önceden hazırlık yapılarak sedasyon adı verilen kısmi genel anestezi ile kolposkopik biyopsileri yapılabilir.

Kolposkopi Sonrası Ağrı Olur mu?

Kolposkopi işlemi sonrası hastaların çoğunda hiç ağrı olmaz. Bir kısım hastada kolposkopi biyopsi sonrası ağrı, ilk 1-2 gün içerisinde, hafif kasık ağrısı ya da kramp tarzı şeklinde olabilir. Kolposkopi sonrası kasık ağrısı olan hastalarda işlem sonrası analjezik verilmesi ağrı şikayetini giderecektir. Yine bu tür işlemlerden sonra bazen enfeksiyon gelişebilir. Ciddi enfeksiyon olanlarda ağrı oluşabilir. Kolposkopik biyopsi yapılan hastalarda işlem sonrasında hafif ağrılar olabilir.