Hamilelikte miyom, gebelik sırasında yada öncesinde rahimdeki kas dokusundan büyüyen tümörlerdir. Genellikle gebelik öncesi mevcuttur ancak çoğu hasta farkına varmaz. Kanserli değillerdir. Bezelye kadar küçük veya greyfurttan daha büyük olabilirler. Rahim duvarının dışında (subseröz), rahim boşluğunun içinde (submüköz) veya rahim duvarı içinde (intramural) büyüyebilirler. Birçok kadının farklı boyutlarda birden fazla miyomu olabilir.

35 yaşına kadar kadınların yaklaşık% 40 ila% 60’ında miyom vardır. Kadınların % 80 kadarı değişik boyutlarda bu fibroidlere, 50 yaşına kadar sahip olacaktır. Ancak gebelikte miyom görüntüsü tespit etmek her zaman kolay değildir. Bunun nedeni, doktorların hamilelik sırasında ortaya çıkan rahim kaslarının kalınlaşmasından miyomları ayırt etmelerinin zor olmasıdır. Bu nedenle doktorlar bilinen vaka sayısının gerçek sayıdan daha düşük olduğunu düşünmektedir. Gebelikte miyom görüntüsü bazen çok farklı şekillerde olabilir. Özellikle gebelikte miyom dejenerasyonu olanlarda bazen miyomlar yumurtalık kisti görüntüsü verebilir.

Miyom teşhisi konan çoğu kadın normal hamilelik geçirmeye devam eder, ancak bazen zorluklara neden olabilirler.

Hamilelikte Miyom İlk 3 Ayda Daha Çok Büyür.

Çoğu miyom hamileyken büyümez, ancak bu gerçekleşirse büyük olasılıkla ilk 3 ayınızda ( ilk üç aylık dönem ) olacaktır. Bunun nedeni, miyomların büyümesi için östrojen adı verilen bir hormona ihtiyaç duymasıdır. Vücudunuz hamileyken daha fazlasını üretir.

Oluşabilecek başlıca sorunlar şunlardır:

• Kanama ve ağrı. 4.500’den fazla kadın üzerinde yapılan bir çalışmada, araştırmacılar, miyomu olan kadınların% 11’inin de kanaması olduğunu ve% 59’unda sadece ağrı olduğunu buldu. Ancak kadınların% 30’unda ilk trimesterde hem kanama hem de ağrı vardı.
  • Düşük . Miyomlu kadınların erken gebelikte düşük yapma olasılığı, miyomsuz kadınlara göre daha yüksektir. Birden fazla miyomunuz varsa, düşük riskiniz daha da artar.

Miyom Varken Hamile Kalınır mı?

Miyomlar bazen kısırlığa neden olarak gebeliği önleyebilir. Araştırmacılar hala bunun nasıl olduğunu araştırıyorlar, ancak miyomların boyutunun ve konumunun vücut üzerindeki etkilerinin kapsamını belirlediğini düşünüyorlar.

Miyomlar genellikle hamile kalmayı engellemez. Ancak yerleşim yerine göre bazen hamile kalmayı zorlaştırabilir. Özellikle tüplerin rahim için açıldıkları yere yakın yerleşenlerde gebelik zorlaşabilir. Miyomla hamile kalanlarda özellikle submüköz miyomlarda gebelikte düşük ve erken doğum riskini arttırır. Miyomu olup doğum yapanlarda rahim ağzına yakın yerleşen miyomlar normal doğumu zorlaştırabilir. Gebeliğin herhangi bir döneminde kanama yapabilir. Ayrıca doğum sonrasında bazen aşırı kanamalara da neden olabilir.

Miyomlar, yumurtanın spermi döllemeden önce içinden geçtiği kanallar olan fallop tübüllerini tıkayarak gebe kalmayı etkileyebilir. Miyomlar embriyonun yerleştiği endometrium dokusunu etkilerse döllenmiş bir yumurta rahim duvarına yapışamayabilir.

Miyomla Hamile Kalanlar Dikkat!

Myomlar genellikle hamileliği önemli ölçüde etkilemez.

Ancak bazen şunlara neden olabilirler :

• Gebelik kaybı
  • Erken doğum
  • Erken fetal membran rüptürü (PROM) ve suyun erken gelmesi
  • Doğumdan hemen önce kanama
  • Doğumun zorlaşması yada engellenmesi
  • Doğum sonrası kanama
  • Gebelikte miyom dejenerasyonu ve ağrı

Miyom Ameliyatından Sonra Hamile Kalınır mı?

Miyom ameliyatı, miyom nedeniyle gebe kalamayan hastalara uygulandığında hamşle kalma ihtimali artacaktır. Özellikle rahim iç zarının yapısını bozan yada tüplerin rahim içine açıldığı yerdeki miyomlarda miyom ameliyatından sonra hamşle kalma şansı artar. Ancak tamamen subseröz miyomu olanlarda veya tüp yada endometriumu etkilemeyen miyomlarda gebelik şansı değişmez.

Gebelikte Miyom Kanama Yapar mı?

Gebelikte miyom kanama yapabilir. Özellikle ilk 3 ayda miyomun kanama yapma ihtimali oldukça yüksektir. Bazen de doğum sonrası kanama yapabilir. Ancak genellikle gebelik ve doğum sonrasında bir problem yaşanmaz.

Miyom teşhisi konan çoğu kadın normal hamilelik takibi geçirmeye devam eder, ancak bazen zorluklara neden olabilirler.

Miyom Bebeğe Zarar Verir mi?

Miyom bebeğe yapısal olarak bir zarar vermez. Daha çok kanama ile erken dönemde düşüklere ve erken doğuma neden olabilir. Bunun dışında bazen gebeliğin ilerleyen döneminde plasentanın erken ayrılmasına neden olabilir. Böyle bir durumda acil müdahale edilse bile bazen bebek kurtarılamayabilir. Bebeğe fiziksel olarak anne karnında iken miyomlar herhangi bir zarar vermez.

Miyomu Olan Normal Doğum Yapabilir mi?

Miyomu olanların büyük çoğunluğu normal doğum yapabilir. Ancak doğum kanalını tıkayan yada daraltan miyomlarda normal doğum mümkün değildir. Bunun yanında bazen miyomlar bebeğin rahim kanalına başı ile girişini bozabilir, bebek yan,makat  veya çapraz durabilir. Bu durumlarda da sezeryan gerekecektir.

Doğumdan Sonra Miyom Küçülür mü?

Doğumdan sonra gebelikte büyüyen miyomlar genellikle küçülür. Bu küçülme 40 gün boyunca devam eder ve gebelik öncesi boyutlarına genellikle döner.

Miyom Erken Doğum Neden Olur mu?

Miyom maalesef bazen erken doğuma neden olabilir. Özellikle büyük miyomlarda yada çok sayıda miyomu olanlarda erken doğum riski daha fazladır. Bazende miyoma bağlı kanama nedeniyle biz bebeği erken doğurtmak zorunda kalabiliriz. Bu tür durumlarda gebelik hastasına göre yolun çizilmesi en mantıklı yaklaşım olacaktır.

Hamilelikte Miyom Bitkisel Tedavi Var mıdır?

Hamilelerde miyomun bitkisel tedavisi yoktur. Miyomun tek etkili tedavisi cerrahidir. Cerrahi dışındaki tıbbi tedavilerin tamamı miyomların sebep olduğu şikayetleri gidermeye ve miyomları küçültmeye yarayacaktır. Miyom tedavisinde bilimsel olarak kanıtlanmış bir bitkisel tedavi yöntemi yoktur.

Sezeryan Sırasında Miyom Ameliyatı Yapılır mı?

Sezeryanda miyom ameliyatı yapılabilir. Özellikle %50’den fazlası subseröz olan miyomlarda sezeryan sırasında miyomun alınması daha mantıklıdır. Sezeryan sırasında miyom ameliyatı yapılırken elbette kanama biraz fazla olacaktır. Ancak tecrübeli ellerde miyomlar sezeryan sırasında rahatlıkla çıkarılabilmektedir.

Sezeryan sırasında miyom ameliyatı Ankara doktorlarımız Doç. Dr. Nermin Köşüş ve Doç. Dr. Aydın Köşüş tarafından yapılmaktadır. Uygun olan tüm miyomlarınız sezeryan ameliyatı sırasında çıkarılmaktadır.